“Busquem apoderar professionals que puguin apoderar a altres persones”

Màster en Gestió i Avaluació de la Intervenció per a la Transformació Social de la Universitat de Lleida (UdL)

Descarregar Pdf

Cristina Torrelles, Norma Jordana i Carles Alsinet integren l’equip de coordinació del Màster en Gestió i Avaluació de la Intervenció per a la Transformació Social de la Universitat de Lleida (UdL); un màster únic a l’estat espanyol marcat per una metodologia innovadora i una atenció individual duta a terme per un tutor assignat a cadascun dels alumnes. L’objectiu principal és que la gent s’endugui uns coneixements que puguin aplicar realment en els seus llocs de treball. Després de dues edicions, els coordinadors destaquen que “alguns alumnes han focalitzat el seu destí professional” gràcies a la formació rebuda. Jordana és llicenciada en sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona, Torrelles és Diplomada en Magisteri, Psicopedagoga i Llicenciada en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport per la Universitat de Lleida i Alsinet és Llicenciat en Filosofia i Ciències de l’Educació de la Universitat de Barcelona. Tots tres formen part de la Càtedra d’Innovació Social de la UdL.

 

P. Com va sorgir la idea de fer aquest màster?

Crisitna Torrelles (CT) La idea del màster va sorgir quan vam constatar que professionals i experts, que es troben en l’àmbit de la intervenció, trobaven mancances en les persones que ocupaven llocs intermedis. Davant això, vam fer un estudi Delphi -vam preguntar als professionals quines eren les mancances i, d’acord amb les seves respostes, vam intentar donar resposta a través dels continguts d’aquest màster. Bàsicament vam preguntar a experts acadèmics de la Universitat de Girona, la Universitat Autònoma, la Universitat de Barcelona i, també, de la Universitat de Lleida. A més, a l’estudi hi van participar professionals de l’administració pública local d’arreu de Catalunya.

 

P. Hi havia, doncs, una demanda social?

Norma Jordana (NJ). Sí. Es volia donar resposta a una demanda del sector del món de la intervenció, sobretot pel que fa a gestionar projectes i equips de persones.

 

P. Quan parlem d’intervenció social, a què ens referim?

CT. Doncs a qualsevol acció en àmbit social, psicològic o educatiu. Ens referim a totes les intervencions que tinguin contacte amb altres persones: ONGs, Consells Socials, Educació Social o Formal… . Intervencions on sempre hi ha d’haver aportació i benefici cap a altres persones. Cal dir que és dels pocs màsters creats a partir de la necessitat que hi ha al mercat. S’ha vist que a l’hora de gestionar grups i projectes, hi ha aquestes carències.

 

P. Quins són els trets distintius del màster?

NJ. És un màster nou (se n’han fet dues edicions) i únic a l’estat espanyol. No hi ha cap universitat que ofereixi un màster com aquest. En aquest sentit, cal dir que estem rebent moltes peticions de l’estranger, principalment de països de l’Amèrica del Sud i l’Àsia.

 

P. El fet que sigui semipresencial és una de les causes d’aquesta demanda de l’exterior?

CT. Sí. A més, cal destacar que les classes presencials es poden fer amb vídeo o, fins i tot, amb altres alternatives. De fet, en la primera edició, vam tenir un alumne del Senegal i una alumna de Colòmbia. I és que aquest màster està enfocat, òbviament, a persones que acaben el Grau però, com que la demanda venia de l’àmbit professional, vam pensar que havia de ser totalment online o semipresencial, perquè els professionals que ja treballen el puguin cursar. Per això, treballem de manera virtual i fem una sessió presencial mensual, divendres a la tarda i dissabte al matí.

 

P. Quina és la formació concreta que ofereix?

NJ. Gestió i avaluació. Fem gestió de projectes, parlem de metodologies d’investigació i avaluació… Per exemple, hi ha una assignatura molt interessant que és Capital Social que es basa en com treballar i apoderar les persones. Cal dir que el màster ofereix una visió panoràmica. No és un màster específic en educació, en intervenció social o en psicologia, sinó que està pensat per una figura intermèdia (que pot ser psicòleg, professor o treballador o educador social).

 

P. Qui pot estar interessat en aquesta formació?

CT. Hem tingut alumnat de l’àmbit social (treballadors socials, mestres, psicopedagogs, psicòlegs…). El perfil, però, és més ampli perquè hem tingut, per exemple, una periodista. Tot depèn d’on es treballi, ja que si s’ha de gestionar un projecte o un equip de persones dins una organització, aquest màster capacita per fer-ho. Àmbits, com el de les ciències de la salut, que en principi pot semblar allunyat d’aquesta formació, hi encaixa perfectament. Seria el supòsit, per exemple, d’una infermera que treballi en una residència amb gent gran que pot treure molt rendiment d’aquesta formació. Del que estem parlant, en definitiva, és d’intervenció social. El ventall és molt ampli i el que busquem és apoderar professionals que puguin apoderar a altres persones. Si ocupes un lloc de treball intermedi, has de tenir una visió panoràmica i saber quines eines has d’utilitzar en cada moment.

 

P. Com s’estructura el curs?

NJ. Hi ha cinc assignatures obligatòries i quatre optatives. De les optatives, dues són online i dues presencials al 100%. Hi ha unes pràctiques i un Treball de Fi de Màster (TFM). És un màster oficial que té dues línies: la professional i la d’investigació. Les sortides professionals de l’àmbit social en el sector públic (administracions públiques, consells…) o en el privat (consultories, ONGs,…). En l’àmbit de la investigació pot entrar-se en la universitat, per si es vol fer la tesi doctoral.

 

 

P. En què innova aquest màster?

CT. Utilitzem metodologies innovadores i ho fem pivotant des de tres vessants. Primer, des del campus virtual amb tots els apunts preparats per experts i professionals del sector. Després tenim les anomenades càpsules d’innovació social; vídeos de 15 minuts on experts de temàtiques concretes complementen el temari. Per posar un exemple, una càpsula sobre tècniques antirumors per treballar amb col·lectius que tenen un estigma (migrants, gent gran…) i com treballar des de l’acció. Finalment, el tercer vessant innovador són les sessions purament participatives, ja que no donem res de teoria. Volem que els estudiants vinguin i experimentin les metodologies. Per això, podem passar de fer pràctiques amb el Lego serious play a fer mapes mentals o treballar en sessió amb cavalls per treballar la intel·ligència emocional. Tot per donar eines que els alumnes puguin aplicar en el sector en què estiguin treballant.

 

P. Qui cursi el màster, què aprendrà?

NJ. Pretenem que aquesta formació l’apoderi per gestionar grups i projectes i també avaluar-los. El màster és innovador perquè nosaltres preteníem crear un nou lloc de treball, dins de les organitzacions o empreses. Havíem ideat la figura de l’avaluador, no en el sentit de justificar un projecte, sinó entendre l’avaluació com un aprenentatge continu que aporti benefici intern a l’organització. L’objectiu principal del màster és que la gent s’endugui uns coneixements que puguin aplicar realment. Això fa que sigui totalment personalitzat, és a dir, ens adaptem al màxim a l’alumne de manera que recomanem les assignatures que li són més adients, estem pendents de la seva evolució i procurem que mantinguin la motivació durant tot el curs. Per aquest motiu existeix la figura del tutor que fa un seguiment individual a cada alumne, adaptant el màster a les seves necessitats. D’altra banda, l’estudiant pot triar on fer les pràctiques i nosaltres fem els contactes perquè sigui possible. Un altre aspecte interessant és que, gràcies al màster, alguns alumnes han focalitzat el seu destí professional.

 

P. Quina és la procedència dels alumnes?

CT. Tenim molta demanda d’alumnat de fora de Lleida, principalment de la resta de Catalunya, però també d’altres comunitats autònomes i de l’estranger.