"El Màster en Formació Avançada del Professorat d'Educació Infantil i Primària de la UdL permet l'acreditació de 5 perfils diferents per part del departament d'Ensenyament"

Descarregar Pdf

Joaquin Reverter i Vicenç Hernández coordinen el Màster en Formació Avançada del Professorat d'Educació Infantil i Primària de la Universitat de Lleida (UdL); una formació de postgrau que pretén dotar els nous professionals d'estratègies i metodologies innovadores que donin resposta a les necessitats reals de l'alumnat. El màster permet acreditar l'activació de fins a cinc perfils diferents davant el departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i és l'únic d'aquestes característiques que es pot cursar a Catalunya i, a més, un dels cinc de tot l'estat espanyol.

Reverter és llicenciat en Educació Física i Esport per INEFC i Hernández és llicenciat en Ciències de l'Activitat Física i l'Esport INEFC.

Quins són els principals destinataris del màster?

Bàsicament, els Graduats en Educació Infantil i Primària que acaben estudis de Grau i tenen inquietud per ampliar coneixements. L'equip de professorat vam estar treballant molt de temps per crear un màster que donés resposta a la necessitat professional i formadora que tenien els mestres un cop acabaven els estudis de Grau. És una formació adreçada als alumnes que finalitzen els estudis en educació infantil i primària però, també, està obert a altres estudis com pedagogia, ciències de l'activitat física i l'esport o qualsevol Grau que vulgui treballar amb els nens i nenes a l'escola.

 

És una formació útil per als mestres que exerceixen des de fa anys?

Sens dubte. Un dels motius pels quals s'ha ideat aquest màster és perquè hi ha una gran quantitat de professionals que fa molts anys que es dediquen a l'educació infantil i primària i volen ampliar coneixements i/o trobar metodologies innovadores. Es volia donar una resposta a aquest grup de professionals de manera que poguessin compaginar la seva feina amb aquesta formació. Per aquest motiu, el màster és semipresencial. L'alumnat està format per professionals acabats de graduar i, també, per persones amb molta experiència que fa anys que treballen en l'àmbit de la docència.

 

En un moment d'innovació educativa, què aporta aquest màster?

Actualment, ens trobem en un moment de canvi a nivell educatiu. Ha quedat palès que les metodologies tradicionals, utilitzades durant molt de temps, no estan donant resposta a les necessitats reals que té l'alumnat a l'escola. El que busquem amb aquest màster és trobar estratègies i metodologies innovadores per donar resposta a aquestes necessitats reals. Aquell model tradicional ha de donar pas a un de nou que requereix noves metodologies i nous professionals. En el màster formem aquests nous professionals que han de fer que els alumnes siguin més competents en el seu dia a dia.

 

Innovar en educació, però com?

Per exemple, busquem com podem integrar les noves tecnologies a l'aula. És un tema molt obvi, però no hi ha res concret al respecte. En aquest sentit, dins el nostre pla d'estudis hi ha diverses assignatures en què busquem de quina manera l'alumnat pot utilitzar les noves tecnologies per millorar els seus processos d'ensenyament i aprenentatge. No parlem només d'utilitzar ordinadors, sinó també tauletes tàctils o telèfons mòbils. Un altre tema seria el del domini de la llengua estrangera, concretament l'anglès, que s'ha convertit en una gran necessitat. El màster té l'especialitat en llengua estrangera, AICLE, que vol que els mestres siguin capaços d'utilitzar l'anglès en les diferents àrees de coneixement, no només en la matèria específica de llengua anglesa. L'objectiu és que els alumnes siguin competents a nivell comunicatiu utilitzant una tercera llengua.

 

L'alumnat del màster s'especialitza en diversos àmbits didàctics. Quins són i com s'estructura el postgrau?

El màster té 60 crèdits ECTS i s'estructura en quatre blocs. Un primer bloc obligatori per a tothom amb 4 assignatures que es cursen durant el primer quadrimestre de l'any. El segon bloc, del segon quadrimestre, dependrà de l'especialitat. Aquest màster ofereix sis especialitats diferents: AICLE, Lectura i Biblioteca Escolar, Didàctica de les Matemàtiques i les Ciències Experimentals, Didàctica de les Ciències Socials, Didàctica de la Música i la Plàstica i Didàctica de l'Eduació Física i Expressió Corporal. En funció de l'especialitat faran unes assignatures o altres. El tercer bloc és una assignatura optativa d'innovació educació o recerca que es tria en funció de l'especialitat triada i el Treball de Final de Màster.

 

Com afecta la Resolució ENS/1128/2016 a l'hora de treballar com a mestre?

El departament d'Ensenyament, amb la idea de millorar, va treure els perfils professionals. El que es buscava és que els mestres d'escoles i instituts, en funció de la seva formació, tinguessin una sèrie de perfils que els acreditessin com a docent en algun tipus concret de matèria. En aquest sentit, un dels avantatges del nostre màster és que, davant el departament d'Ensenyament, es pot acreditar l'activació de fins a cinc perfils diferents que només s'activen si tens la formació específica en aquell àmbit. En finalitzar el màster, hi ha dos perfils que s'activen automàticament i, un tercer, que ho fa en funció de l'activitat. Hi ha alumnes que surten amb tres perfils activats automàticament.

Cal tenir en compte que, actualment, les escoles tenen autonomia per triar el 50% del professorat. Això fa que, cada centre busqui uns perfils concrets. És un fet que, ara, la competència professional és molt gran. Quan acabes els estudis de Grau has de fer un màster i activar els teus perfils professionals. D'aquesta manera tindràs més possibilitats de treballar.

 

Quina particularitat destacaria d'aquesta formació?

Tradicionalment, un dels problemes que hem tingut els mestres és que no hi havia estudis de postgrau que donessin resposta específica a les necessitats professionals. A l'estat espanyol només hi ha cinc màsters de didàctiques específiques. Un és el Màster en Formació Avançada del Professorat d'Educació Infantil i Primària de la Universitat de Lleida que, a més, és l'únic que s'imparteix a Catalunya.

 

Altres sortides professionals d'aquest màster?

Permet treballar com a assessor en l'elaboració de materials docents, com assessor de diferents editorials i et permet, com a expert formador, col·laborar amb les administracions públiques en l'elaboració dels diferents programes d'ensenyament. El ventall de possibilitats és ampli, no només en l'educació formal, sinó com a assessor d'editorials, d'equips directius de diferents escoles o d'administracions públiques.