La UdL rep els 48 alumnes del primer curs transfronterer d’educació dual universitària

El grup de recerca Competecs, soci del projecte LLL-Transversalis, ha estat l’encarregat de dissenyar la formació per als cinc perfils professionals que hi participen

La Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social (FEPTS) de la Universitat de Lleida (UdL) ha rebut avui els 48 alumnes procedents de nou universitats de banda i banda dels Pirineus que participen en el primer curs transfronterer d’educació dual universitària, organitzat pel grup de recerca Competecs en el marc del projecte europeu LLL-Tranversalis i liderat a la UdL per Sofia Isus com a investigadora principal.

El curs, que finalitzarà el proper 26 de maig a Andorra amb una altra sessió presencial, se seguirà de manera virtual a través d’una plataforma ideada per la UdL i implementada per l’empresa U-Trans. Els investigadors de Competecs no només han estat els encarregats de nodrir de continguts la formació, sinó que han estat els responsables de definir els cinc perfils que hi tenen cabuda: les persones que l’han de coordinar, les que l’han de gestionar, les que l’han de tutoritzar des de l’empresa, les que ho han de fer des de la universitat i el professorat universitari que l’ha d’impartir.

En aquest primera sessió, l’alumnat ha pogut assistir a dues conferències. En la primera, Per què dual?, Juan Francisco de la Fuente, professor de l’àrea de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic en Educació (MIDE), ha explicat la necessitat de relacionar el món educatiu universitari amb la realitat dels llocs de treball amb una fórmula que passa per l’aprenentatge continu dels i les alumnes en ambdós entorns, un aprenentatge que no es fa per separat sinó de manera integrada. Per la serva part, Sofia Isus, professora del departament de Pedagogia de la UdL, i Andreu Curto, investigador en formació en aquest àmbit, han parlat, en la segona conferència, dels perfils que intervenen en la formació dual universitària i de quina és la seva funció en cadascun dels casos. “És un curs de pel·lícula. Volem dir que utilitzem pel·lícules i sèries de televisió perquè els professionals que fan possible la formació dual universitària millorin les seves competències educadores”, ha afirmat Isus.

Relacionat amb aquesta intervenció, posteriorment, ha tingut lloc un taller en què els assistents han pogut observar-se a si mateixos com membres de cadascun dels perfils implicats en aquest tipus de formació. De les 48 persones inscrites, 10 accedeixen al perfil de coordinació; 14, al de gestió; 13, al de professorat universitari; 7, al de tutor o tutora acadèmica, i 6, al de tutor o tutora d’empresa. Els participants al curs han acabat la jornada amb un altre taller que ha tingut per objectiu donar-los a conèixer el campus virtual per on es mouran aquests propers mesos. En destaquen els espais multilingües d’intercanvi d’experiències.

Aquesta primera jornada del curs de Formació Dual Universitària del projecte LLL-Tranversalis s’acabarà amb un taller intercultural de dos dies de durada. Els assistents podran fer una visita guiada per Lleida de la mà de Marc Ballesté, doctor en Art per la Universitat de Lleida (UdL), que els en donarà a conèixer la part gòtica, com els edificis de la Paeria i de l'Institut d'Estudis Ilerdencs (IEI) de la Diputació de Lleida. A més a més, també podran conèixer els diferents campus de la UdL acompanyats pel vicerector de Cultura, Joan Busqueta; la vicerectora de Qualitat i Innovació Docent, Paquita Santiveri, i la degana de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social, M. Pau Cornadó, entre altres.

El LLL-Transversalis és un projecte desenvolupat dins del marc del programa Interreg POCTEFA 2014-2020 (Programa de Cooperació territorial Espanya - França - Andorra) gràcies a la col·laboració de 9 socis, els quals constitueixen una xarxa transfronterera. L'objectiu és harmonitzar i reforçar les pràctiques de la formació continua al llarg de la vida i de la formació dual universitària, amb la finalitat de respondre a les necessitats dels territoris. Les universitats que hi participen són:

• Universitat de Perpignan Via Domitia (UPVD) / Responsable del projecte
  • Universitat de Girona