XXV Jornades d’Escola Rural en la formació inicial dels mestres de Catalunya

Els dies 21 i 22 d'abril de 2022

Un grup de 21 alumnes de segon curs del Grau de Primària Dual (matí i tarda) ha participat els dies 21 i 22 d’abril de 2022 a les XXV Jornades d’Escola Rural en la formació inicial dels mestres de Catalunya: “Les mestres, la clau”.

[anar a la galeria d'imatges]

Aquestes jornades han estan organitzades pel Grup Interuniversitari d’Escola Rural (GIER), format per professorat de les universitats catalanes (Udl, UAB, UB, UdG, URL, URV, UVic-UCC), juntament amb la col·laboració de l’Ajuntament de Verdú (Lleida), l’Arxiu-Museu Ceier-Verdú, els Serveis Territorials d’Educació a Lleida i Tarragona, els CRP de l’Urgell i Conca de Barberà, el Secretariat d’Escola Rural de Catalunya (SERC), i les escoles de les ZER de la zona. Per part de la UdL, han participat les professores del Departament de Pedagogia, M. Paz López, Aida Urrea i Olga Bernad, així com el professor Abderrafie Et Talydy Bahij, del Departament de Geografia i Sociologia. I també ha col·laborat activament el mestre jubilat Joan Lluís Tous.

Les XXV Jornades han permès conèixer tot una seguit d'experiències innovadores d’escoles rurals, presentades pel Museu de la Vida Rural (Espluga de Francolí) i les ZER L’Oliver, La Coma i Guiciveri. Així com la visita per part dels 120 alumnes inscrits a 13 escoles diferents de les ZER Poblet, Guiciveri, Riu Corb i Riu Ondara.

D’altra banda, un dels punts forts de les Jornades és la presentació de comunicacions per part de l’alumnat sobre alguna temàtica relacionada amb l’escola rural. Des de la Universitat de Lleida es van presentar les següents comunicacions, que van estar molt ben valorades: Fora aula. La torre de Verdú per Magí Martínez i Karen Segarra; Patis musicals per Carles Reig, Núria Casas i Nohaila Ait Ben; Integració Universitat-Escola per Marc Bonilla, Clara Cardona i Farners Mateu; Les professions, per Elisenda Serra, Mariona Frias i Aina Baliellas; Escola rural/urbana: comparació crítica, per Eloi Sánchez i Roger Tuldrà; i Inclusió a les escoles rurals, per Aleix Petit, Júlia Barquero i Anna Vilarrubias.

Enguany, les Jornades han pres un caire especial al celebrar-se el XXV aniversari i escollir-se com a seu de les jornades, Verdú, poble d’especial rellevància per a l’impuls de l’escola rural, seu del CEIER i on s’han celebrat diverses jornades i actes relacionats amb l’escola rural. Dins els actes de commemoració, el professor de la Universitat de Vic, Joan Soler va fer la conferència inaugural. Les Jornades es van tancar amb la presentació de les conclusions, on també va participar una alumna de la UdL i l’acte de Cloenda i de reconeixement de les persones impulsores del GIER l’any 1995. Una d’aquestes persones és Pilar Navarro, professora jubilada del Àrea de Teoria i Història de la UdL, i la vicedegana Mari Cel Oró, i la Directora del Departament de Pedagogia, María Paz López van recollir una làmina commemorativa en el seu nom. En aquest acte també va participar el Sr. Claudi Vidal, director dels Serveis Territorials d’Educació a Lleida.