La Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social estrena Sala Multisensorial Snoezelen

La presidenta d'ISNA-Espanya, M. José Cid, ha inaugurat l'espai amb una conferència

Descarregar Pdf


La Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida (FEPTS-UdL) ha inaugurat aquest dijous, 25 de gener, una Sala Multisensorial Snoezelen destinada a formar estudiants en la tècnica Snoezelen; un corrent basat en proporcionar experiències sensorials agradables mitjançant l'estimulació dels sentits primaris dins d'una atmosfera de confiança i relaxació. La inauguració de la sala, la primera d'aquestes característiques en una universitat pública a Catalunya; ha anat a càrrec de M. José Cid, doctora en psicologia i presidenta d'ISNA-Espanya (Associació d'Estimulació Sensorial i Snoezelen) que ha impartit la conferència “Els sentits, una nova manera d'oferir qualitat de vida a les persones”. La Dra. Cid, a més de formar professionals en intervenció multisensorial i Snoezelen, dirigeix la Residència Ibera i el Centre d'Atenció Especialitzada l'Àngel a Amposta i fa formació per a persones grans amb demències, Alzheimer i discapacitat intel·lectual. És especialista en estimulació sensorial i en el món Snoezelen, introduït al nostre país ara fa divuit anys com una teràpia lligada amb l'entorn. Tot i que en els seus inicis estava pensada per a persones amb dificultats severes d'aprenentatge avui dia, tal com puntualitza el degà de la FEPTS-UdL Carles Alsinet, “la seva aplicació s'ha estès a altres col·lectius com persones en situació d'estrès o ansietat, discapacitat psíquica, demència o situacions de vulnerabilitat”.

La nova sala Snoezelen de la FEPTS-UdL està concebuda com un espai multisensorial on hi ha una petita piscina de boles, un llit d'aigua, un matalàs, una butaca amb ultrasons, llums de colors, imatges i música. Segons la Dra. Ramona Ribes, professora del departament de Pedagogia i Psicologia de la UdL, l'espai formarà els estudiants d'aquesta facultat, a partir del pròxim mes de febrer, en la filosofia Snoezelen perquè coneguin aquest corrent psicopedagògic basat en aprendre a través de la percepció de sensacions, estimulant la persona i donant-li eines per facilitar la sensació de benestar i relaxació que afavoreix no només l'aprenentatge, sinó també el seguiment de certs tractaments. En aquest sentit, des de la FEPTS està previst introduir aquesta metodologia en assignatures de cara al pròxim curs acadèmic 2018-2019, i també s'obrirà la sala a altres facultats, escoles o entitats que atenen persones amb discapacitat o amb algunes patologies com l'Alzheimer.

Teràpia Snoezelen, cercar el benestar a través de l'exploració sensorial

El concepte va sorgir a finals de la dècada de 1970 a Holanda de mà de dos terapeutes, Ad Verheul i Jan Hulsegge, que treballaven amb persones amb discapacitat greu i es van adonar que aquestes rebien tractaments massa assistencials. Així van començar a treballar noves metodologies i va aparèixer el terme Snoezelen d'unir, d'una banda Snoffelen (impregnar), referit a l'exploració a través dels sentits; i d'altra Doezelen (somiar), referit a la relaxació, el descans o el repòs.

Snoezelen és una altra manera d'abordar la persona discapacitada a través de la relaxació i l'estimulació dels sentits. Els beneficis i efectes positius d'aquesta teràpia són molt importants posant l'accent, sobretot, en la consideració del pacient com un subjecte actiu que participa i s'involucra directament en els processos del tractament. No és estrany, per tant, que en els últims anys s'hagi convertit en una eina fonamental al servei de terapeutes i assistents en el món de la discapacitat.