L'atenció a dones drogoaddictes, 4t Premi Aurèlia Pijoan de la UdL

Accèssits per a tres TFGS sobre delinqüència, cultura de la violació al cinema i estereotips en educació infantil

24_11_22_premi
La guanyadora Anna M. Gallardo Ramos FOTO: A.M.G.
Anna Maria Gallardo Ramos, graduada en Educació Social per la Universitat de Lleida (UdL), és la guanyadora del 4t Premi Aurèlia Pijoan Querol al millor treball final de grau (TFG) amb perspectiva de gènere de la UdL, dotat amb 1.000 euros. El jurat ha escollit el seu TFG, titulat Disseny d'intervenció socioeducativa per a dones consumidores. Dins el programa d’Arrels Reducció de danys, entre 16 treballs; 15 dels quals realitzats per noies i 1, per un noi. També ha atorgat tres accèssits per a estudis sobre delinqüència femenina, la cultura de la violació i els estereotips de gènere a l'educació infantil.

El treball guanyador d'aquesta edició parteix de la idea que "les dones consumidores de drogues són víctimes d'una doble estigmatització, per trencar els rols tradicionals de gènere i per estar vinculades a un consum d'estupefaents problemàtic". Amb la tutoria de la professora del departament de Pedagogia Laura Fernández-Rodrigo, Anna Maria Gallardo ha analitzat les necessitats de les usuàries d'Arrels Reducció de Danys (ARD) i ha dissenyat quatre sessions grupals no mixtes per tractar continguts educatius diferents: l'estigmatització, la salut sexual, les relacions afectives i la maternitat.

El TFG Delinqüència femenina en el tràfic d'éssers humans: es trenca realment amb el paradigma?, de la graduada en Dret Selene Borràs Sánchez, ha analitzat les resolucions judicials dictades per les Audiències Provincials espanyoles entre els anys 2011 i 2019. Els resultats posen de manifest que  "la participació de les dones en aquest delicte és rellevant, intervenen en més d'un 80% dels casos judicials analitzats, i que no només actuen en rols eminentment secundaris o menys destacats".

Un altre dels accèssits ha estat per a la graduada en Estudis Anglesos Laura Oller Figueres, amb Gender socialization, accountability and sexual violence: a feminist analysis of rape culture in 'Promising young woman'. A través d'una anàlisi exhaustiva dels personatges de la pel·lícula, l'estudi examina com la socialització de gènere contribueix a la preservació de la cultura de la violació. El treball conclou amb una reflexió sobre les dicotomies de gènere en la violència sexual, que protegeixen i justifiquen als agressors i responsabilitzen les víctimes.

Mentre la graduada en Educació Infantil Neus Guiu Escudero ha estudiat els estereotips de gènere en la infància a través d'una mostra de 30 nenes i nens d'entre 4 i 5 anys de l'escola Les Bases de Manresa. Estereotips de gènere a l'educació infantil afirma que "és greu que, a ple segle XXI, als nens i a les nenes se’ls continuï educant partint d’uns patrons, hàbits i prejudicis dels primers anys de la història de les nostres civilitzacions".

El jurat del Premi Aurèlia Pijoan l'han format la coordinadora de Compromís Social, Igualtat i Cooperació de la UdL Núria Camps Mirabet; la directora del Centre Dolors Piera, Ana Romero Burillo; i les professores Maria Ángeles Calero Fernández, Yasmina Romero Morales i Teresa Torres González. Des de la primera convocatòria, al 2019, s'han presentat un total de 60 treballs, 55 realitzats per noies i 5, per nois. D'aquests, 30 han arribat des de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social; 13, de la Facultat de Lletres; 10, de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia; 4, de la Facultat de Dret, Economia i Turisme; 2, de la Facultat de Medicina; 1, de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària i cap de l'Escola Politècnica Superior.

MÉS INFORMACIÓ:

Premi Aurèlia Pijoan Querol