Ruta d'aprenentatge amb alumnat d'Educació Social dins Persperctiva Educativa 360

El matí d’aquest dijous 16 de maig, l’alumnat de primer d’educació social de la FEPTS, dins l’assignatura “teories institucionals contemporànies de l’educació social”,   acompanyat de les professores Olga Bernad i Àngels Torrelles,  ha explorat noves perspectives educatives al barri de la Mariola de Lleida. Aquesta acció ha estat organitzada conjuntament per la Xarxa Territorial d’Educació 360 de Lleida,  dins el programa “rutes d’aprenentatge en clau 360” que duu a terme a la Universitat de Lleida en col·laboració amb personal docent del grup de recerca GRASE així com diferents entitats, institucions  i agents educatius, socials, culturals… diversos de la ciutat de Lleida.

De la mà de Miquel Úbeda, tècnic de  participació comunitària de l’Ajuntament de Lleida s’ha fet una visita amb mirada històrica i social als barris de La Mariola, Blocs Joan Carles i Turó de Gardeny, per tal de conèixer la seva construcció e identitat social in situ, així com projectes d’àmbit comunitari que s’hi duen a terme.  Aquest recorregut ha culminat amb la visita al Centre Cívic de la Mariola a l’exposició fotogràfica i antropològica  “retrats, relats i racons: Memòries de barri”, que explora les memòries col·lectives que han donat forma al barri. L’exposició ha estat impulsada per la comunalitat urbana “La Descomunal”, fruït del treball de la comissió de memòria històrica on participen entitats i veïnatge de la zona. També s’ha aprofitat per conèixer altres projectes i iniciatives que duen a termes des de la Descomunal dins les seves xarxes de treball i suport mutu;  tots ells emmarcat dins la millora dels béns comuns i creació de projectes d’ajuda mútua per generar impacte social al territori i sobretot amb persones que es troben en situació de vulnerabilitat, creant oportunitats d’aprenentatge i creixement a la ciutat de Lleida.

Finalment, s’ha aprofitat  per endinsar-se al Festival Enre9, un festival d’arts en viu i de carrer per a la transformació social mitjançant la cultura, que neix del teixit comunitari dels barris que hem visitat. S’ha pogut gaudir de l’actuació d’una coral formada per veïns/es impulsada per les educadores socials d’intervenció comunitària de l’Ajuntament de Lleida,  i de la cercavila inaugural, amb la Cooperativa La Baldufa, una batucada escolar dirigida per l’escola de música l’Intèrpret, on han participat els centres educatius Joan XXIII, Santa Maria de Gardeny i Magí Morera i Galícia;  i   el ball de la Templariola de l’ Institut Castell dels Templers.